Διαβάζετε το κείμενο...
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ομιλία Ευγενίας Ουζουνίδου, βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Π.Ε. Κοζάνης, στη σύσκεψη φορέων, που οργανώθηκε με πρωτοβουλία του ΣΥΡΙΖΑ Π.Ε. Κοζάνης στην Πτολεμαΐδα, με αφορμή την πώληση του ΑΔΜΗΕ(18/1/2014)

Φίλες και φίλοι,

Δε θέλω να μακρηγορήσω  με προλόγους για το πόσο σημαντική είναι η σημερινή συνάντηση. Γνωρίζουμε  όλοι  τη σημασία του ΑΔΜΗΕ για τη χώρα, τους εργαζόμενούς του και τους πολίτες. Oι στιγμές είναι κρίσιμες και θα θέλαμε να ακούσουμε τι σκέφτεστε και πώς μπορούμε από κοινού να ορθώσουμε ένα μέτωπο αντίστασης και ανατροπής των σχεδίων κυβέρνησης και τρόικας.

Για το ΣΥΡΙΖΑ  η ενέργεια είναι δημόσιο και κοινωνικό αγαθό, το οποίο πρέπει να παρέχεται σε όλους τους πολίτες με τρόπο όσο το δυνατόν πιο οικονομικό και φιλικό προς το περιβάλλον.

Για τη νεοφιλελεύθερη συγκυβέρνηση βέβαια είναι εμπόρευμα.

Η «απελευθέρωση-ιδιωτικοποίηση» της αγοράς ενέργειας ξεκίνησε από το 1999 στη χώρα μας σε εφαρμογή της συνθήκης του Μάαστριχ.

Από τον Οκτώβριο του 2003 η ΔΕΗ έπαψε να είναι ουσιαστικά Δημόσια!

Όχι μόνο γιατί εκποιήθηκε σε ιδιώτες το 49% του μετοχικού της κεφαλαίου, αλλά, κυρίως, γιατί η ΕΕ και οι εγχώριές της κυβερνήσεις «απελευθέρωσαν» την ηλεκτρική ενέργεια στη λογική ότι δεν είναι δημόσιο κοινωνικό αγαθό αλλά εμπόρευμα.

Η ιδιωτικοποίηση- απελευθέρωση γίνεται με δυο τρόπους:

  • πρώτον με την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ. Ήδη το 49% έχει δοθεί και το δημόσιο κατέχει το 51%, ενώ ως μνημονιακή δέσμευση έχει περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ  το 17% από το 51% του δημόσιο, για να πουληθεί και αυτό.

Με πράξη  Υπουργικού Συμβουλίου στις 24 Ιουλίου η μνημονιακή συγκυβέρνηση αποφάσισε τον τεμαχισμό σε 3 κομμάτια της ΔΕΗ και το χρονοδιάγραμμα του ξεπουλήματος της, δηλαδή την ολοκληρωτική παράδοση της ΔΕΗ και του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) στα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα.

Η πράξη αυτή προέβλεπε ότι εντός δύο ετών θα έχει ιδιωτικοποιηθεί η ΔΕΗ και ο ΑΔΜΗΕ. Πιο συγκεκριμένα προέβλεπε την ιδιωτικοποίηση του (ΑΔΜΗΕ)  μέσα στο 2014 και τη διάσπαση της ΔΕΗ σε «μικρή» -καλή, που θα έχει το 30%, και σε «μεγάλη», από τις οποίες η μικρή -καλή προβλέπεται να αποκρατικοποιηθεί έως το 2015 και από τη δεύτερη να πωληθεί το 17% σε επενδυτές έως το 2015.

Το σχέδιο αυτό ουσιαστικά περιλαμβάνει προβλέψεις για πώληση λιγνιτικών, υδροηλεκτρικών και μονάδων φυσικού αερίου που σήμερα λειτουργεί η ΔΕΗ, καθώς και για την πρόσβαση της νέας εταιρείας σε αποθέματα και ορυχεία λιγνίτη.

  • και δεύτερον έδωσε τη δυνατότητα στους ιδιώτες, κυρίως στους μεγάλους, να φτιάξουν μονάδες φυσικού αερίου, μικρά υδροηλεκτρικά, φωτοβολταϊκά και ανεμογεννήτριες με υψηλές εγγυημένες τιμές.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η ΔΕΗ για πολλά χρόνια είχε αποκλειστεί από τις ΑΠΕ, παρότι έφτιαξε πρώτη τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες, με αποτέλεσμα σήμερα να έχει μόλις 1% της συνολική εγκατεστημένης ισχύς σε φωτοβολταϊκά και ανεμογεννήτριες.

Παραμονή και πριν κλείσει η βουλή, κατατέθηκε το νομοσχέδιο εκποίησης του ΑΔΜΗΕ, ενώ δόθηκε σε διαβούλευση για τα μάτια του κόσμου, μόνο για 66 ώρες.

Το δυστύχημα είναι ότι με τη δημιουργία του ΑΔΜΗΕ Α.Ε. ο Ελληνικός λαός δεν μπορεί να καταλάβει περί τίνος πρόκειται. Δεν καταλαβαίνει δηλαδή ότι πρόκειται για τα δίκτυα μεταφοράς ενέργειας.

Στο προκείμενο

Το θέμα πώλησης του  66% του ΑΔΜΗΕ είναι μέγιστης σημασίας.  Ουσιαστικά, αν ιδιωτικοποιηθεί ο ΑΔΜΗΕ, παύει να υπάρχει δημόσια ΔΕΗ.

Θυμίζουμε  ότι το γνωστό black out της Καλιφόρνιας έγινε μετά την ιδιωτικοποίηση του αντίστοιχου ΑΔΜΗΕ.

  • Ø Ο ΑΔΜΗΕ είναι η ραχοκοκαλιά της ΔΕΗ και του ηλεκτρικού συστήματος της Ελλάδας, μια τεράστια Δημόσια Περιουσία, με τρέχουσα εμπορική αξία 8 δις €, που μεταφράζεται σε:
  • 11 χιλιάδες χιλιόμετρα εναέριων γραμμών υψηλής τάσης και υπόγειων και υποβρύχιων καλωδίων υψηλής τάσης (150 και 400 kV) που διασυνδέουν την ηπειρωτική Ελλάδα από την Θράκη έως την Πελοπόννησο, καθώς και με τις γειτονικές χώρες.
  • 221 Υποσταθμούς και Κέντρα Υψηλής Τάσης και τρία Εθνικά Κέντρα Ελέγχου Ενέργειας (σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Πτολεμαΐδα) που με υψηλής τεχνολογίας εξοπλισμό και με αδιάλειπτη 24ωρη παρουσία έμπειρου και ειδικά εκπαιδευμένου προσωπικού διασφαλίζουν την αξιόπιστη και ασφαλή μεταφορά της ηλεκτρικής ενέργειας από τον τόπο παραγωγής της (τους θερμοηλεκτρικούς και υδροηλεκτρικούς σταθμούς) στις βιομηχανίες, στις πόλεις και στα χωριά, όπου καταναλώνεται.
  • Ø Ο ΑΔΜΗΕ είναι Στρατηγική Εθνική Υποδομή.
    Οι δυο χούντες της 7ετίας πρώτα κατέλαβαν το Εθνικό Κέντρο Ελέγχου Ενέργειας (στο Ρουφ τότε) και μετά τη Βουλή. Το ΝΑΤΟ στη Γιουγκοσλαβία πρώτα βομβάρδισε το αντίστοιχο Κέντρο   Ελέγχου Ενέργειας και μετά τα αεροδρόμια και τους άλλους στρατηγικούς στόχους.
  • Ø Είναι θεμέλιο για την οικονομική και παραγωγική ανάπτυξη της χώρας. Εξασφαλίζει τον απρόσκοπτο εφοδιασμό κάθε οικονομικής δραστηριότητας με ηλεκτρικό ρεύμα και επιδρά στην τελική τιμή κάθε προϊόντος και υπηρεσίας. Όλες οι μεγάλες βιομηχανίες συνδέονται στην υψηλή τάση.
  • Ø Η κυβέρνηση έχει διαφημίσει πολλές φορές τη διαδικασία εκποίησης του ΑΔΜΗΕ, σαν «πιλότο» για το ξεπούλημα της υπόλοιπης ΔΕΗ (Ορυχεία, Εργοστάσια, Δίκτυα Διανομής). Είναι γνωστό ότι ακολουθεί κατά πόδας η απόσχιση και πώληση της «μικρής ΔΕΗ», δηλαδή του 30% της ηλεκτροπαραγωγής της χώρας, ως το επόμενο success story, μετά την πληθώρα αποτυχημένων «επιτυχιών». Ιστορίες αποτυχίας και δυστυχίας για έναν ολόκληρο λαό, που ξεκινούν από το ξεπούλημα των λιμανιών, του ΟΠΑΠ, του ΔΕΣΦΑ, τα ανθρωποφάγα «πρωτογενή πλεονάσματα» και δεν σταματούν πουθενά και μπροστά σε τίποτα.
  • Η Goldman Sachs καθόρισε ήδη από 16 Οκτωβρίου το μάξιμουμ της αγοραίας τιμής για τον ΑΔΜΗΕ: Από 1,5 δις € επίσημη αξία παγίων, υποτιμάται χρηματιστηριακά στα 700 εκ. €, για να ξεπουληθεί το πολύ 400 εκ. €!!

 

  • Ø Ποιος ωφελείται από την πώληση του ΑΔΜΗΕ ;

Οι εκποιητές και οι παπαγάλοι τους συνεχίζουν το γνωστό τροπάριο: «Τα οφέλη των καταναλωτών από την απελευθέρωση της αγοράς και την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ» και «τα κεφάλαια του επενδυτή που θα πραγματοποιήσουν το 10ετές επενδυτικό πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ για τη διασύνδεση των Κυκλάδων και της Κρήτης».

Ωστόσο, από την ως τώρα ανάλυση, προκύπτει ξεκάθαρα ότι:

  • Δεν υπάρχει κανένα όφελος ούτε για το Δημόσιο, ούτε για τον καταναλωτή από την πώληση του ΑΔΜΗΕ. Η πώληση του ΑΔΜΗΕ δε θα επιφέρει καμία απολύτως ελάφρυνση του κρατικού προϋπολογισμού. Η πώλησή του μοναδικό αποτέλεσμα θα έχει την ακόμα μεγαλύτερη επιβάρυνση της δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας. Θα στερήσει την εθνική οικονομία από μια σταθερή και σημαντικού μεγέθους δημόσια επένδυση και το ελληνικό δημόσιο από ένα σταθερό και σίγουρο έσοδο.
  • Τα όποια έσοδα από την εκποίηση του ΑΔΜΗΕ θα περιέλθουν στην (επίσης προς πώληση) ΔΕΗ Α.Ε. και θα κατευθυνθούν στις τσέπες των μετόχων της και  στην ελάφρυνση του χρέους της ΔΕΗ Η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ δε θα συμβάλει στη μείωση των δαπανών του, λόγω της φύσης των δραστηριοτήτων της εταιρείας.
  • Η θεσμική κατοχύρωση ενός εγγυημένου κέρδους, που προβλέπεται στον Κώδικα Διαχείρισης Συστήματος και καθορίζεται από τη ΡΑΕ, συνεπάγεται ότι, όποιος και να είναι ο νέος ιδιοκτήτης του ΑΔΜΗΕ, θα έχει εξασφαλισμένο ένα εγγυημένο και διόλου ευκαταφρόνητο κέρδος, χωρίς κανένα επενδυτικό ρίσκο,  το οποίο θα εισπράττει από τα νοικοκυριά.
  • Η ύπαρξη αυτού του θεσμικά κατοχυρωμένου εγγυημένου κέρδους, αντίκειται σε κάθε έννοια “ελεύθερης” και “χωρίς στρεβλώσεις” οικονομίας, στην οποία υποτίθεται ότι αποσκοπεί η ιδιωτικοποίηση εταιρειών όπως ο ΑΔΜΗΕ.
  • Οι καταναλωτές, η βιομηχανία και η χώρα ολόκληρη θα βρίσκεται ουσιαστικά σε ομηρία από τα ιδιωτικά συμφέροντα, που θα κατέχουν και θα εκμεταλλεύονται το μονοπώλιο των δικτύων μεταφοράς, τη στρατηγικότερη εθνική υποδομή μας.

 

  • Ø Σε ποιον ανήκουν τα δίκτυα μεταφοράς στις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ;

Τα τελευταία χρόνια, στα πλαίσια της απορρύθμισης-«απελευθέρωσης» των ενεργειακών αγορών, προωθείται σε όλη την ΕΕ η ιδιωτικοποίηση κρατικών καθετοποιημένων επιχειρήσεων ηλεκτρισμού. Μια πιο προσεκτική ματιά όμως (στοιχεία από τους ετήσιους απολογισμούς των Ευρωπαϊκών Διαχειριστών) δείχνει ότι η ιδιωτικοποίηση αφορά σχεδόν αποκλειστικά στους κλάδους Παραγωγής και Προμήθειας  και όχι στα δίκτυα. Η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2009/72/ΕΚ ναι μεν επέβαλε τον πλήρη διαχωρισμό της μεταφοράς από τη ΔΕΗ Α.Ε., δεν προβλέπει, όμως, την υποχρεωτική ιδιωτικοποίηση των δικτύων διότι:

  • Τα ηλεκτρικά δίκτυα είναι στρατηγικής σημασίας και ταυτίζονται με την Εθνική Κυριαρχία της κάθε χώρας.
  • Η λειτουργία των δικτύων είναι περίπλοκη, η ανάπτυξή τους έχει πολύ μεγάλο κόστο, ενώ και η συντήρησή τους είναι εξίσου κοστοβόρα. Ως εκ τούτου, δεν υπάρχουν περιθώρια “ελεύθερου ανταγωνισμού” και οι συνέπειες από την περαιτέρω ιδιωτικοποίησή τους είναι βαριές για το σύνολο μιας εθνικής οικονομίας.
  • Λόγω του κομβικού ρόλου που παίζουν στην αγορά, η ανεξαρτησία και η διαφάνεια της λειτουργίας των δικτύων διασφαλίζεται καλύτερα στα χέρια του κράτους, παρά από τα ιδιωτικά συμφέροντα.

ü Ειδικότερα σε ό,τι αφορά στην Ευρωπαϊκή πραγματικότητα, και μάλιστα σε αγορές πλήρως απελευθερωμένες:

  • Στις Σκανδιναβικές χώρες (Δανία, Σουηδία, Νορβηγία και Φινλανδία) τα δίκτυα ανήκουν  σε ανεξάρτητες αλλά 100% κρατικές επιχειρήσεις, των οποίων οι μετοχές ανήκουν είτε στο υπουργείο Οικονομικών είτε στα Δημόσια Ασφαλιστικά Ταμεία. Η κρατική ιδιοκτησία των δικτύων μεταφοράς είναι Συνταγματικά κατοχυρωμένη. Τα δίκτυα μεταφοράς είναι κρατικά στις περισσότερες Ανατολικοευρωπαϊκές χώρες (Πολωνία, Τσεχία, Σλοβακία, Ουγγαρία), με ή χωρίς Συνταγματική κατοχύρωση.
  • Σε χώρες όπως η Γαλλία αλλά και στους δύο μεγαλύτερους διαχειριστές του Γερμανικού συστήματος, τα δίκτυα ανήκουν σε επιχειρήσεις που είναι θυγατρικές καθετοποιημένων εταιριών και οι οποίες τελούν υπό άμεσο κρατικό έλεγχο (υπουργείο οικονομικών ή τοπική Αυτοδιοίκηση) σε ποσοστό άνω του 90%.

ü Σε ποιες χώρες εκποιούνται τα δίκτυα;

Σε όσες κηδεμονεύονται από δανειστές και από μνημόνια που επιτυγχάνουν επί τέσσερα χρόνια τη συνεχή αύξηση των δημόσιων χρεών και παίρνουν όλα τα μέτρα για να εξασφαλίσουν ότι θα μεγεθύνονται στο διηνεκές. Γι’ αυτό απαιτούν να ξεπουληθούν τα πάντα!

Αλλά, ακόμα κι εκεί, οι αντίστοιχες κυβερνήσεις φαίνεται να    αντιλαμβάνονται στοιχειωδώς τους τεράστιους κινδύνους που συνεπάγεται η ιδιωτικοποίηση τέτοιων στρατηγικών υποδομών κι εταιρειών.

Στην Ιρλανδία, η κυβέρνηση ακύρωσε την πώλησή τους, παρά κι ενάντια στις «μνημονιακές υποχρεώσεις» της.

Το Πορτογαλικό Δημόσιο εκποίησε το 2011 μειοψηφικό μόνο πακέτο (40%)  στα πλαίσια των δεσμεύσεων που επέβαλε το εκεί Μνημόνιο…

Στην Ισπανία και την Ιταλία τα δίκτυα έχουν πωληθεί με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου (Χρηματιστήριο) σε ποσοστό 60% και 80%, αντίστοιχα. Εντούτοις, το Δημόσιο κατέχει μειοψηφικά πακέτα μετοχών με αυξημένα καταστατικά δικαιώματα.

 

Φίλες και φίλοι,

Στο σημείο αυτό ήθελα να επισημάνω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, εδώ και καιρό, πήρε πρωτοβουλίες  και έκανε μια σειρά από δράσεις, όπως συγκεντρώσεις, επισκέψεις, με τον πρόεδρο σ. Τσίπρα, ανακοινώσεις.

Η υπόθεση αυτή όμως δεν είναι μόνο του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά υπόθεση όλου του Ελληνικού Λαού.

Για τον ΣΥΡΙΖΑ, η ηλεκτρική ενέργεια είναι δημόσιο και κοινωνικό αγαθό, τα δίκτυα μεταφοράς είναι Εθνική κληρονομιά ανεκτίμητης αξίας και ως εκ τούτου δε μεταβιβάζονται και δεν πωλούνται.

Είναι ξεκάθαρη η θέση του ΣΥΡΙΖΑ, θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν να μην περάσει το σχέδιο νόμου. Όμως κάνουμε ξεκάθαρο προς όλους τους επίδοξους «επενδυτές» ότι  ο ΣΥΡΙΖΑ, η αριστερή κυβέρνηση ,το αύριο της Ελλάδας, δε θα αναγνωρίσει καμία τέτοια πώληση.

Και το λέμε από τώρα, για να μην αφήσουμε κανένα περιθώριο παρεξήγησης.

Σήμερα πήραμε αυτή την πρωτοβουλία και απευθυνόμαστε προς όλο τον πολιτικό κόσμο της περιοχής μας, ζητώντας να ξεκαθαρίσει τη θέση του και να πάρει στην κεντρική πολιτική σκηνή πρωτοβουλίες, ώστε να σταματήσει εδώ το «πλιάτσικο» της περιουσίας του λαού μας, στη δημιουργία της οποίας μεγάλη συμμετοχή έχουν οι κάτοικοι της περιοχής αυτής εδώ.

Απευθυνόμαστε προς όλους τους φορείς του τόπου, να μπουν μπροστά και να συντονίσουν τις  κινητοποιήσεις όλων των πολιτών της περιοχής, ασκώντας  ταυτόχρονα όλα τα πολιτικά και νομικά μέσα που διαθέτουν.

 

Σας ευχαριστώ.

Advertisements

Συζήτηση

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

ΠΡΟΒΟΛΗ ΑΡΧΕΙΟΥ ΑΝΑ ΜΗΝΑ

Εισάγετε τη διεύθυνση ηλ. αλληλογραφίας σας για να παρακολουθείτε τις νεότερες αναρτήσεις της σελίδας μας.

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

  • 62,398 προβολές
Αρέσει σε %d bloggers: